Protein

              


Att välja ett proteinpulver och sedan använda det rätt är en konst för sej, speciellt om man lever i en värld där det alltid sägs en sak och därefter raka motsatsen.

Jag har forskat lite och tänkte i alla fall klara ut några saker... av allt som sägs.


- Ett proteinpulver med bra kvalitet ska innehålla minst 70 gram protein / 100 gram

- Vassleprotein (Hera-, Whey-) är ett snabbt protein som passar utmärkt efter träning, när kroppen behöver få näring snabbt.

- Kaseinprotein är ett långsamt protein som passar bra på kvällen.

- Vanliga dosen för en proteinshake är ca. 1 dl pulver blandat med 3-4 dl vatten eller mjölk

- Det rekommenderade proteinbehovet per dag, för en idrottare, är 1.2-1.7 gram/ kilo kroppsvikt

- Proteinerna ska intas jämt under hela dagen.

Vissa säger att det är viktigt att ligga på kcal+ när man tränar, andra säger att det går utmärkt att träna utan att käka kolhydrater. Jag blir alldeles snurrig på allt och vet inte vad jag ska tro. Men dom som säger att det är viktigt att alltid äta något innan träning påstår bland annat att det är idiotiskt att träna på fastande mage, eftersom kroppen då tar energi som behövs från musklerna och det bidrar till muskelnedbrytning.
Jag antar att man får använda sitt sunda förnuft och sen kan det ju vara en himla bra idé att fundera på vad det är man vill uppnå.
Vill man bränna fett förstår jag varför man tränar utan att ha ätit innan. Men jag undrar hur mycket musklerna egentligen påverkas om man inte äter innan träning. Jag gissar att man kan få 100 olika svar på den frågan också.

 


Kommentarer


1. Jag gör bloglovin-byten. Skriv en kommentar med vilken siffra du blev så lägger jag till dej med. :)

2. Jag är gärna med i dagens blogg eller veckans blogg tävlingar

3. Glöm inte att man kan gästblogga hos mej och därmed sno mina gulliga läsare.

4. Fråga inte hur jag mår eller vad jag gör om du inte bryr dej tillräckligt mycket för att se att svaren i stort sett alltid är nyligen uppdaterat på bloggen.

Tack för att du tittade in och självklart ses vi väl snart igen? ;)


Skriv några söta rader snäckan:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser)

din blogg:

dina söta rader hära då:

Trackback
RSS 2.0