Nyttiga piroger

Maten jag gjorde blev faktiskt bra, så nu tänkte jag slänga upp receptet.

I stort är maten klassad som nyttig men det går självklart att variera graden på detta. Jag använde till exempel vetemjöl, men det kan man ju byta ut mot typ grahamsmjöl eller dinkelmjöl. Eftersom jag aldrig gjort det här förut ville jag hellre testa med vetemjöl eftersom det är godare.





Deg

♥ 4 dl vetemjöl
♥ 175 g smör eller margarin
♥ 1 tsk salt
♥ ½ dl kallt vatten

Fyllning

♥ ½ rödlök
♥ ½ grön paprika
♥ 1 liten burk svarta bönor
♥ 1 liten morot
♥ 300-400 g nötfärs
♥ rapsolja
♥ salt
♥ peppar
♥ chilipeppar

Pensling

♥ 1 ägg

1.       Degen: Lägg alla ingredienser i en matberedare och kör till en smidig deg.
2.       Lägg kallt i minst en timme.

3.       Fyllning:
4.       Hacka rödlök och paprika fint. Skala och riv moroten grovt.
5.       Häll de svarta bönorna i en sil och spola av.
6.       Bryn köttfärsen i en het stekpanna. Låt svalna lite.
7.       Lägg alla ingredienser till fyllningen i en skål och blanda ordentligt. Smaka av med salt och pepparsorter.
8.       Sätt ugnen på 200 grader.
9.       Kavla ut degen i omgångar mellan ett dubbelvikt ark bakplåtspapper (mjöla eventuellt lite om degen är för klibbig).
10.   Dela varje omgång i fyra trianglar och lägg 2 msk köttfärsröra på varje bit och vik ena halvan över den andra.
11.   Nyp ihop dem ordentligt i kanterna.
12.   Pensla pirogerna med uppvispat ägg
13.   Grädda dem i mitten av ugnen i 15-20 minuter.


En sak som kan vara värt att tänka på är att degen inte är tillräckligt stor för att kunna fylla allt detta om man ska göra 4 stycken. I så fall är det bättre att minska ingredienserna eller göra färre piroger. Jag gjorde 4 piroger men jag skippade paprika och svarta bönor och hade istället nötfärs, 2 morötter och rödlök. Sen gjorde jag sallad som jag la på sidan. Det blir bra det med.  Ett tips är att ha turkisk yoghurt också, svingott!

Mina piroger kanske inte blev elitnyttiga, men det går, som sagt, att göra dom nyttigare än såhär


Kommentarer


1. Jag gör bloglovin-byten. Skriv en kommentar med vilken siffra du blev så lägger jag till dej med. :)

2. Jag är gärna med i dagens blogg eller veckans blogg tävlingar

3. Glöm inte att man kan gästblogga hos mej och därmed sno mina gulliga läsare.

4. Fråga inte hur jag mår eller vad jag gör om du inte bryr dej tillräckligt mycket för att se att svaren i stort sett alltid är nyligen uppdaterat på bloggen.

Tack för att du tittade in och självklart ses vi väl snart igen? ;)

Postat av: Daniella

hhej jätte fin blogg, och vadgott det ser ut ska ta och testa det imorgon!:)



Gillar du nellys skor och vill köpa dem för 70% av priset? kolla då in min blogg och skicka din mail i en kommentar så fixar vi det!



hoppas din dag vart toppen, och om du inte gillar sån här spamm ber jag så mycket om ursäkt :)

2012-02-10 @ 01:55:09
URL: http://nattstad.se/daaniellajohansson

Skriv några söta rader snäckan:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser)

din blogg:

dina söta rader hära då:

Trackback
RSS 2.0