En resa värd att minnas

Hej
Nu är jag tillbaka i Stockholm igen.
Det känns som att jag precis åkte och redan är jag tillbaka. Det känns som att jag precis åkte men herregud vad vi har hunnit med grejer.

Den första dagen var värst. Tänkte berätta lite kort bara för helt ärligt, det här är en rätt kul historia.

Dag 1
Vi började i ösregn. Ni som bor o Stockholm bör minnas den dagen fortfarande. Det regnade konstant hela dagen, från morgon till kväll. Jag, Jossa och Olivia skulle mötas i stan klockan 10, men vi ändrade till halv 11 på grund av att Jossas cykel hade blivit snodd under natten.
Jag var där halv 11, men det var inte Jossa och Oliva.
Dom hade haft stora problem med att hitta en ny cykel men tillslut hade dom i alla fall fått låna en. Dom cyklade från Aspudden lite efter 11 och lagom till Hornstull kör Olivia på en glasbit och får punka i ena däcket. Dom försöker först pumpa det men det är såklar hopplöst. Dom dumpar då cykeln och åker tillbaka till Aspudden för att låna en ny av någon.

Halv 12 är dom i alla fall hos mej och vi trampar iväg. I början går väl allt helt okej, fast sen ser vi att Olivia nästan har slut på luft i ena däcket. Vi bestämmer oss för att pumpa det och ... tja, det borde vi inte ha gjort.
När vi tar bort den där saken som sitter iför ventilen försvinner all luft på mindre än en sekund. Vi pumpar däcket stenhårt och på mindre än en sekund försvinner luften igen.
Det fanns inte mycket vi kunde göra i det läget.
Olivia får cykla på en cykel med punka till Aspudden där vi byter cykel en gång till och Jossa hämtar sin packning.

Tillslut kommer vi i alla fall iväg och det går riktigt bra i några timmar. Vi cyklar och cyklar och stannar ibland. Enda problemet är väl 100% motvind och 100% regn, som sagt ni som bor i Stockholm (och förmodligen i många andra delar av Sverige) minns nog den här dagen som en dag då man inte gick ut.
Vi gav i alla fall inte upp, vi cyklade på trots att vi var totalt genomblöta och det var svinkallt.
Vid ett tillfälle stannar vi vid ICA och jossa och olivia går in för att köpa ett antal plastpåsar för att packningen inte ska bli blötare än vad den redan är. Jag som har en vattentät väska står utanför och vaktar cyklarna så länge.

Efter det cyklar vi vidare. Vi åkter förbi Fittja, svänger av och kommer till Hallunda. Där bestämmer vi oss för att pumpa mitt däck som ser ut att behöva pumpas lite. Vi tvekar men tillslut gör vi det.
Dumt gjort
Sen står vi där i samma situation igen. Killarna på macken gjorde allt för att hjälpa oss men ingentieng funkade. Min pappa misstänkte att allt vi behövde var en ny ventil, som såklart inte fanns där.
Allt slutade med att vi travade i väg med min cykel, typ 2 timmar senare, och satte oss under ett tak, fortfarande ösregnade det.
Medan Olivia satt och lutade sen mot en dörr åkte jag och Jossa runt lite. Plötsligt öppnas dörren och ut kommer en inte allt för trevlig vakt. Han verkade lite misstänksam och vi skyndade oss att komma på något att göra.
Tillslut kom Jossa med den idén att någon skulle esam ta pendeln till Södertälje medan dom andra två skulle cykla.
Vi diskuterade ett tag och allt slutade med att vi cyklade till Fittja, lämnade cyklarna och Jossa där och sen åkte jag och Oliva tillbaka till Aspudden för att hämta ännu en till cykel. Vid det laget att vi pratat med min pappa, som åkte iväg till Fittja för att hämta min cykel. När jag och Olivia tillslsut hade fått tag i en cykel och två nya sovsäckar försökte vi komma förbi spärrarna vid tunnelbanan, det gick ju såklart inte, så det fick bli så att pappa fick lasta av min cykel, som han precis hade bökat in i bilen, i Fittja, hämta oss och cykeln, åka tillbaka till Fittja, lämna oss, böka in cykeln med punka och åka iväg.
Allt det tog sammanlagt ungefär 2 timmar men sen var vi iväg i ösregnet igen!

Vi kom tillbaka till Hallunda, valde en väg som gick längs med E20, cyklade, cyklade och cyklade. Sen höll vi på att bli överkörda i en rondell och sen i nästa rondell. Helt plötsligt befann vi oss på E4. Det var förstås inget som vi riktigt tänkte på, förrän vi kom tillbaka till Hallunda.
Vi stannar vid vägkanten och diskuterar hur fan vi ska cykla. Efter en stund ser jag hur Jossa av någon konstig anledning börjar blinka blått. Olivia svär och bakom Jossa står en polisbil och blinkar för fullt.
Hej och hå
De båda poliserna kommer ut och efter ungefär en kvarts pratstund cyklar vi vidare med en blinkande polisbil bakom oss.
Herregud det förstår vi väl, att det där är livsfarligt. Dessutom började klockan närma sej 9 och det var rätt mörkt.
Med polisernas hjälp slapp vi i alla fall bli mosade av alla bilarna.

Vi cyklade en stund till och sen bestämde vi oss för att sätta vårt tält. Det fick bli på en bakgård hos någon familj. Dom var jättetrevliga så det var inga problem.

Dag 2
Nästa dag regnade det i alla fall inte, men det var inte speciellt fint väder heller. Vi cyklade resten av resan den dagen.
Frukosten fick bli på en vägkrog i Södertälje. Kebabtallrik blev det för mej.  =)
Resten av resan hände det inte så mycket. Inget mer trasigt däck och inte överdrivet mycket regn. På kvällen åkte vi till ett spökhus som låg i närheten av Olivias landställe. Klockan var efter 23 och innan vi gick in i huset hade Olivia skrämt upp oss som fan på olika sätt, genom att berätta om hur möbler flyttat på sej där inne o. s. v. Huset hade 3 våningar och genom alla våningar fanns ett gigantiskt hål, ni vet som på tecknad film när en seriefigur ramlar genom flera våningar. Exakt så såg det ut, som om någon hade ramlat genom flera våningar, fast det var snarare något. Huset var med andra ord helt ruttet och jävligt läskigt. Vi bestämde oss därför att komma tillbaka nästa dag när det var ljust istället.
Vi sov en natt på Olivias landställe.

Dag 3
Den här dagen skulle vi cykla in till Strängnäs ett tag och sen skulle jag ta tåget hem därifrån.
Innan vi åkte till Strängnäs åkte vi till spökhuset igen. Idag hittade vi en gammal telefonkatalog från 1980 och en gammal tidning från 1982. Jag hittade också en teckning som ett litet barn ritat och sen hittade vi en burk med grillkrydda. Bland alla dessa konstiga saker fanns dessutom vissa fräscha möbler. Bland annat ett skrivbord där någon hade satt en lapp där det stod att dom var intresserade av att köpa skrivbordet och sen ett namn och nummer.
Kort sagt kan man säga att hela huset var jävligt läskigt.

Efter att vi kollat runt ett tag cyklade vi vidare till Strängnäs. När vi kom dit köpte vi min tågbiljett först, tror ni inte att jag missade tåget?!
Jo det gjorde jag såklart och fick vänta en timme på nästa.
Vi träffade några konstiga killar som snackade konstig engelska men tillslsut kom i alla fall mitt tåg. Som tur var kom ingen kontrollant och kollade min biljett.

Nu är jag hemma igen =).