en lektion i kemi

Sen tog jag lite bilder från NO-lektionen igår.
Jag har en oupptäckt talang i kemi, som då nu har blivit upptäckt... vilket innebär att den inte är oupptäckt längre.
Hehe... men det var den i 7:an och 8:an, allt kom fram i 9:an och nu har ju jag då lite fina bildbevis på det såklart!
image357

Det här är då en lösning som innehåller, varm saltsyra och kopparoxid, iform av svart pulver, och sen sist men inte minst ca. 20 ml vatten.
Tillsammans bildar dom ämnena inte bara en grön vätska utan också en typ av salt.
image358

Efter att vi blandat klart allting skulle elli visa sina kunskaper inom kemi, genom att kolla om denna lilla fina sörja leder ström. Svaret gick ju lätt att räkna ut, men för att vara på den säkra sidan lät vi elli kolla upp allt....
image359

Sjävlklart leder lösningen dessutom ström eftersom att det är salt och salt består av fria joner som enkelt skickar elektroner vidare mellan varandra.
image360

Haha nu kan ni också hitta era ouptäckta talanger inom kemin
Hug

Kommentarer


1. Jag gör bloglovin-byten. Skriv en kommentar med vilken siffra du blev så lägger jag till dej med. :)

2. Jag är gärna med i dagens blogg eller veckans blogg tävlingar

3. Glöm inte att man kan gästblogga hos mej och därmed sno mina gulliga läsare.

4. Fråga inte hur jag mår eller vad jag gör om du inte bryr dej tillräckligt mycket för att se att svaren i stort sett alltid är nyligen uppdaterat på bloggen.

Tack för att du tittade in och självklart ses vi väl snart igen? ;)


Skriv några söta rader snäckan:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser)

din blogg:

dina söta rader hära då:

Trackback
RSS 2.0