Ett steg närmare att älska sej själv

Så nu ska jag ta tag i det nya projektet här!


För att älska sej själv, eller för att slippa ogilla sej själv, eller för att helt enkelt må bra med sej själv krävs en hel del jobb, speciellt om man är en person som jag och många andra, som befinner sej i en situation där man starkt ogillar sej själv.
För att kunna ändra på det krävs tyvärr både jobb och en hel del annat.



Du måste bland annat ha en stark vilja, och du måste vilja ändra på din syn på dej själv.
Är du riktigt säker på att du verkligen vill lägga ner tid, jobb och energi på att tycka bättre om dej själv?
okej, då kör vi då.

Till att börja med tänkte jag att vi tillsammans ska göra en lista.
Jag har redan gjort min som ett exempel, sen är det ju meningen att ni ska göra samma sak. Inten en likadan lista men aa.. ni fattar.



Nu kanske man inte ser så jättebra vad det står, men det spelar inte så stor roll.
Det ni ska göra nu är det här:

1. Ta fram penna och papper, helst ett papper som ser lite roligare ut än mitt det är så trist med vitt


2. Dela upp pappret i 2 delar, där den ena delen får överskriften "Bra saker" och den andra "Mindre bra saker", eller liknande


Nu har ni säkert listat ut vad ni ska göra.
Börja med att skriva 5 bra egenskaper med dej själv. Du börjar med dom positiva för att inte tappa glöden, att börja klanka ner på sej själv det första man gör är nog det sämsta man kan göra om man vill få bättre självkänsla.
Skriv alltså 5 bra saker eller 5 saker som du gillar hos dej själv.
Det kan vara precis vad som helst, tex:

Jag har rätt söta fötter
Jag är snäll mot grannens hund
Jag hälsar alltid på busschauffören
Jag har bra betyg
Jag har bra smak när det gäller smycken
Jag har väldigt lena öron



Det jag försöker komma fram till är att oavsett vad du uppskattar hos dej själv så spelar det ingen roll, huvudsaken är att ATT det finns något du gillar hos dej själv eller något som du tycker gör dej lite extra speciellt.
Skriv 5, eller flera, bra saker. Det måste vara minst 5!

Efter det skriver du under den andra rubriken 3 mindre bra saker om dej själv. Skriv sånt du skulle vilja förändra eller saker du helt enkelt inte gillar men förmodligen kan leva med. Att kunna se sina negativa sidor är en stark egenskap, det är inte alla som klarar av att se att man är en människa som inte alltid är perfekt.

Skriv endast 3 stycken, och vill du skriva fler måste du skriva fler positiva egenskaper, annars blir det en negativ krets och det vill vi ju inte.

Sist men inte minst vill jag att du fixar till pappret så att det blir lite roligare att titta på, därefter sätter du upp det någonstans där du kan se det. Tex på spegeln.
 Det är viktigt att man påminner sej själv varje dag om det som faktiskt är riktigt bra och det som gör just dej speciell! Glöm inte det!

Kramar



Kommentarer


1. Jag gör bloglovin-byten. Skriv en kommentar med vilken siffra du blev så lägger jag till dej med. :)

2. Jag är gärna med i dagens blogg eller veckans blogg tävlingar

3. Glöm inte att man kan gästblogga hos mej och därmed sno mina gulliga läsare.

4. Fråga inte hur jag mår eller vad jag gör om du inte bryr dej tillräckligt mycket för att se att svaren i stort sett alltid är nyligen uppdaterat på bloggen.

Tack för att du tittade in och självklart ses vi väl snart igen? ;)


Skriv några söta rader snäckan:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser)

din blogg:

dina söta rader hära då:

Trackback
RSS 2.0