Motivation

           

I slutet av förr inlägget lovade jag att gå in på motivation, det är ju trots allt en stor ingrediens i hela hälsogrejen. Utan motivation blir det ju inget.

I förra inlägget skrev jag att ett vanligt fel är att man har ribban för högt och alltså har för höga krav på sej själv. Stor knorr på det!
Det dödar motivationen direkt.

Såhär kan man hålla motivationen uppe:
- Sätt upp rimliga mål (till exermpel börja äta grönsaker varje dag, losa ett kilo i veckan, gå ut och springa varannan dag.. och så vidare, ni förstår nog)
- Välj en rimlig bild och sträva efter att uppnå det du gillar med blden.
- Uppskatta dej själv när du genomfört något bra, alltså något som tar dej ett steg närmare målet.
- Se till att göra allt på ett så roligt sätt som möjligt. Vill du börja träna oftare, se till att välja en träningsform som inte bara ger träning utan även ett leende på läpparna. Det är viktigt att man har kul på vägen.
- Unna dej själv saker, det är faktiskt okej att käka en hel påse chips en gång i veckan uran att kroppen rör sej i vikt.. OM man lever hälsosamt i vanliga fall. Kroppen hinner då inte reagera på allt fett och förbränner det snabbt. Man märker det genom att magen inte alls mår speciellt bra, eller som jag brukar säga; "min mage är inte van vid sånt här" (så här mycket fett på en gång). Man måste unna själv det goda i livet. Träning och hälsa blir aldrig ett roligt projekt om man inte får en morot ibland.

                    

Såhär håller jag mej motiverad:

Jag vet att jag mår bra av att träna, fysiskt såklart men även psykiskt. Träning är viktigt för mej men jag har svårt att komma igång. När jag väl är igång vill jag inte sluta, men nästa dag har jag samma problem igen. Tyvärr förlorar jag lättast motivationen när jag kollar mej i spegeln och märker att jag inte har gått ner ett enda kilo, om det var mitt mål.
För att hålla mej igång gör jag det dom jag precis radat upp.
Jag väljer också ut en period då jag kör stenhårt och verkligen fokuserar på att leva ett hälsosamare liv. När jag väljer ut en bild att ha som mål väljer jag nästan alltid en på mej själv. Jag kommer aldrig få någon annans kroppm, däremot kan jag få en kropp jag en gång haft.
För att jag ska orka hela vägen ut hetsar jag inte. Jag tar det lugn och ändrar mycket på småsaker till exempel mindre portioner, mer rörelse, gå i rulltrappan, cykla eller gå istället för att ta bussen. När man vill nå ett mål vad gäller hälsa och vikt handlar det inte alltid bara om kost och träning utan ibland bara om att ändra sin livsstil lite. Det säger sej självt att om man äter och får mer energi än vad man på en dag gör av med, kommer man gå upp i vikt. Tar man bara en promenad varje kväll kanke man kan fortsätta äta likadant.
Den tanken motivear mej. Jag försöker att se på vikt som att det är enkelt att bli av med, ju svårare man gör saker och ting desto svårare blir det. Ju svårare något blir desto större är risken att man ger upp.
Jag peppar mej själv otroligt mycket, jag ser till att känna mej stark och gör jag inte det då sitter jag hemma och unnar mej saker som får mej att må bra. När jag är som mest motiverar är hälsa och träning som en tävling för mej, jag är en tävlingsmänniska och jag älskar att tävla mot mej själv. Så länge jag ser allt som en lek är det lätt att fortsätta. Kort sagt så håller jag motivationen uppe genom att inte hetsa så mycket som många andra gör. När folk ska losa vikt ska det gå på två dagar, när jag ska losa vikt får det gärna ta ett år.. inte gärna kanske, men fan jag vill ju må bra under hela processen.

Det ska vara roligt att förändra sin livsstil, annars kan man lika gärna strunta i det.

                       


Den här bilden får mej att känna att det inte är helt omöjligt.



Kommentarer


1. Jag gör bloglovin-byten. Skriv en kommentar med vilken siffra du blev så lägger jag till dej med. :)

2. Jag är gärna med i dagens blogg eller veckans blogg tävlingar

3. Glöm inte att man kan gästblogga hos mej och därmed sno mina gulliga läsare.

4. Fråga inte hur jag mår eller vad jag gör om du inte bryr dej tillräckligt mycket för att se att svaren i stort sett alltid är nyligen uppdaterat på bloggen.

Tack för att du tittade in och självklart ses vi väl snart igen? ;)

Postat av: Lama

härlig blogg du har!

följa varandra via bloglovin? :D

2011-09-07 @ 13:21:37
URL: http://baptiser.blogg.se/

Skriv några söta rader snäckan:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser)

din blogg:

dina söta rader hära då:

Trackback
RSS 2.0