Håll koll på kostintaget

Det är knappast en hemlighet och absolut inget nytt att dålig hälsa är en konsekvens av fel kostintag och för lite motion.
Livet idag är, för väldigt många, stillasittande. Många spenderar flera timmar framför datorn eller tv:n och snabbmatsalternativ har ökat .

Jag tänkte börja med Kost.

För att hålla koll på vad jag käkar har jag den här:

 



Det är min kostdagbok. Jag vet, det första man tänker är:
Okej.. och hur ska den kunna förändra något?

Svaret är: Från början gör den inte det, men tillslut framkallar den känslor jag inte riktigt kan sätta namn på. Varje gång jag äter något ser jag en bild av den här boken i skallen. Det låter kanske jobbigt men nej. Jag påverkas inte av det mer än att jag vet att jag kommer behöva skriva upp det i boken på kvällen.

Målet är givetvis att minimera det onyttiga och maxa det nyttiga.

Tro mej, det funkar.

Nu under jul och nyår har jag inte brytt mej så mycket om att försöka vara nyttig, jag älskar ju lussebullar som ni vet.

Såhär går det i alla fall til:

Först kommer datumet
sen

Frukos:  ...
Lunch: ...
Middag: ...
Motion: ....
Onyttigt: ....
Övrigt: ...

Målet är också självklart att det ska stå så lite på onyttigt som möjligt och desto mer på motion.

Jag tror ny hajar prylen. Testa det om du vill få koll på dina matvanor, tro mej, vi trycker i oss mer skit än vad vi tror.



Det handlar framför allt inte om att ha ett schysst midjemått. Det hanldar om att inte bygga upp massa fett runt hjärtat som sen leder till hjärtproblem och andra trista sjukdomar och i sin tur leder till en tidigare död. Att äta sunt är bra av flera anledningar:

- Du minkar risken för sjukdoma
- Kroppen orkar mer
- Man blir gladare och piggare
- Man ökar prestationsförmågan
- Man slipper oftast övervikt


Kommentarer


1. Jag gör bloglovin-byten. Skriv en kommentar med vilken siffra du blev så lägger jag till dej med. :)

2. Jag är gärna med i dagens blogg eller veckans blogg tävlingar

3. Glöm inte att man kan gästblogga hos mej och därmed sno mina gulliga läsare.

4. Fråga inte hur jag mår eller vad jag gör om du inte bryr dej tillräckligt mycket för att se att svaren i stort sett alltid är nyligen uppdaterat på bloggen.

Tack för att du tittade in och självklart ses vi väl snart igen? ;)

Postat av: Ord blir meningar

Har också gjort sådär fast jag skrev upp på bloggen.. höll på så i ett år.. Det var så jävla bra :)

2010-12-25 @ 14:54:18
URL: http://ordblirmeningar.blogg.se/

Skriv några söta rader snäckan:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser)

din blogg:

dina söta rader hära då:

Trackback
RSS 2.0