Strejk ?

Kort dag i skolan idag, härligt. En timmes skolk förstås men lite får man väl ge.
Idag har det varit en hemsk dag.
Till att börja med kunde jag inte sova inatt och när man kommer till skolan får man efter första timmen veta av elevrådet och lärarna att vi ska införa något typ av jobb för eleverna på skolan.
Det skulle vara saker som typ, hjälpa till i matsalen, städa skolan och shit like that.
Några killar i min klass protesterade starkt mot det där, knappast oväntat.
Dom ska ta våran lunchrast för att vi ska jobba på skolan.
Då kan man ju fråga sej, är det helt lagligt?
Några killar i min klass tog på sej "uppdraget" att kolla upp saken genom att ringa en advokat eller kanske ännu bättre till skolverket eller självaste skolministern.
Hur som helst är det här vad jag kallar barnarbete, och det är förbjudet i Sverige.
Man kan inte tvinga minderåriga till att jobba utan lön på ett stället som vi inte ens går till frivilligt.
Det måste ju vara mot lagen men vi vår väl se.

Hur som helst startade dessutom några killar en så kallad "strejkorganisation" där de samlar i hop folk som vill strejka från skolan i protest mot det här.
Kan tyckas vara överdrivet, tja möjligen.
Men i över ett år har vi kravt av skolan att få speglar på alla toaletter och att vi vill ha draperier i duscharna, har vi fått det?
NEJ
Finns det då någon anledning att vi ska följa skolans krav?
NEJ
Inte rent demokratiskt i alla fall, så ser jag på saken.

Men men vi får väl se hur det går med det här projektet.
Det känns starkt som att det kommer misslyckas men man ska inte säga för mycket.
Nu ska jag gå och plugga.

Kraam

Kommentarer


1. Jag gör bloglovin-byten. Skriv en kommentar med vilken siffra du blev så lägger jag till dej med. :)

2. Jag är gärna med i dagens blogg eller veckans blogg tävlingar

3. Glöm inte att man kan gästblogga hos mej och därmed sno mina gulliga läsare.

4. Fråga inte hur jag mår eller vad jag gör om du inte bryr dej tillräckligt mycket för att se att svaren i stort sett alltid är nyligen uppdaterat på bloggen.

Tack för att du tittade in och självklart ses vi väl snart igen? ;)


Skriv några söta rader snäckan:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser)

din blogg:

dina söta rader hära då:

Trackback
RSS 2.0