Ett inlägg om min lilla vän

Nu sitter jag i min äckliga soffa igen.  Solen skiner fortfarande och det är såå fint väder ute. Det har vi verkligen utnytjat genom att vandra i flera timmar på stan.  Det blev lite shopping också, men tyvärr han djurbutiken stänga så Tarzan får nytt hö och mat på måndag i stället.  Tur att det inte är helt slut så han får leva på luft i 2 dagar. Nejdå han svälter minsann inte.  Han har hela buren full med hö fast det har han ju trampat ner och han behöver färskt hö varje dag. Jag brukar ösa på rätt mycket hö ganska ofta så allt kan nog inte vara förstört. Han är trots allt en kanin, hur kräsen kan han vara lixom?
Men det är jätteviktigt att kaniner får mycket färskt hö och att dom har det hela tiden för annars får dom lätt problem med magen. Jag märker på en gång när jag har gett honom för lite eller om jag har råkat glömma plötsligt. Då blir han lite lös i magen. Jag tror att höet har en jätteviktig del i kaniners matsmältning. Jag vill verkligen inte att han ska få ont i magen så jag öser på hö och sen får han känna av själv när han ska sluta äta.  Ibland hade det underlättat om vi hade kunnat kommunicera med varandra lite bättre.
 
 
 
Jag kollar ofta hans öron, hans ögon, hans klor, hans tassar och hans päls. Jag tycker att man känner av om det är något som inte står helt rätt till. Till exempel blir jag jätteorolig när hans ögon plötsligt ser ledsna och livlösa ut. Då brukar jag gå och köpa ett äpple eller en morot till honom och så brukar jag ta ut honom ur buren och låta honom skutta runt eller mysa med honom i soffan. Oftast har han väldigt pigga och nyfikna ögon, så klart man reagerar om dom plötsligt inte är det.
Jag brukar även kolla lite på hur han beter sej i buren. Han är en riktig chillare som alltid har ett speciellt hörn där han ligger och brer ut sej. Ibland byter han hörn och då möblerar han om hela buren. Men han har alltid ett hörn som är hans chillhörn. När han ligger där och brer ut sej vet jag att han mår prima. Ibland kan han gömma sej i sitt hus och inte komma ut på flera timmar, då misstänker jag alltid att något är fel.
Numera antar jag att det är för varmt för honom och att det är lite svalare i huset. Tarzan är nämligen väldigt pedantisk. Han har grävt ut varenda höstrå som har legat i hans bur. Numera när jag städar hans bur ser jag alltid till att inte lägga spån eller hö i huset för jag vet att det första han gör är att gräva i timmar. Jag tror att golvet i buren är svalt för honom och att han gillar att ligga på det när det är varmt.
Jag tycker så synd om honom som har sån tjock päls och tvingas vara i den här värmen. Men vi gör så gott vi kan. Vi har alltid fönstret öppet och har köpt en fläkt som alltid är igång.
 
 
 
 
Vad mer kan man säga om min lilla krabat?  Han är rejält bortskämd. Han får ofta goda saker så han kan nästan verka lite sur om han plötsligt inte får något på ett tag. När han blir sur springer han in i sitt hus och stampar. På morgnarna kan han gräva helt galet som om han är extremt morgonpigg eller bara vill ha uppmärksamhet. Ibland kan vi sitta och titta på film och så början han stampa kontinuerligt som om han vill få vår uppmärksamhet. När han är ute och springer på golvet kan jag ropa på honom att hoppa in i buren och i allra flesta fall gör han faktiskt det.
Vi har haft honom i ungefär 1 år och än så länge har han varit väldigt välmående hela tiden.  Jag hoppas att han aldrig blir sjuk.
 
 

Kommentarer


1. Jag gör bloglovin-byten. Skriv en kommentar med vilken siffra du blev så lägger jag till dej med. :)

2. Jag är gärna med i dagens blogg eller veckans blogg tävlingar

3. Glöm inte att man kan gästblogga hos mej och därmed sno mina gulliga läsare.

4. Fråga inte hur jag mår eller vad jag gör om du inte bryr dej tillräckligt mycket för att se att svaren i stort sett alltid är nyligen uppdaterat på bloggen.

Tack för att du tittade in och självklart ses vi väl snart igen? ;)


Skriv några söta rader snäckan:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser)

din blogg:

dina söta rader hära då:

Trackback
RSS 2.0