Frulletips

Har ni svårt att käka frulle?
 
 
Många människor har det.
 
Om jag ska gissa varför så tror jag att det handlar mycket om att när man vaknar har man en hel del att stå i. Många är stressade till jobbet och många är väldigt morgontrötta. Jag tror att det där med mat är lite för långt bort för dom allra flesta som har svårt att äta frulle. Jag tror även att ytterligare en anledning är att många har svårt att hitta någon frulle som är god. Torra mackor, vassa flingor och sur fil, alldeles för varmt kaffe, vitt bröd som lägger sej som en klump i magen och gör att man är hungrig redan en timme senare och yoghurt som är så himla söt att man känner sej äcklig när man käkar den.
Jag hajar problemen.
 Jag själv käkade inte heller frulle förut. Jag hade helt enkelt varken tid eller hunger när jag vaknade. När jag gick i plugget köpte jag ibland en fralla på första rasten, eller innan första lektionen om jag hann. Ett tag försökte jag vara nyttig och käka gröt men fy farao vad äckligt gröt är. Det har jag tyckt i hela mitt liv. Jag tycker att det ser snuskigt ut och smaken går att likna med lim typ. Jag har alltid tyckt att människor ser fattiga och snuskiga ut när dom käkar gröt just för att det är sånt man bara käkar när man är fattig typ. Det är vidrigt på alla sätt man kan tänka sej. Jag tror att jag pressade i mej gröt 3 morgnar i rad, i hopp om att jag skulle ändra uppfattning. Det hände inte och den 4:e morgonen fick gröten inte se solens ljus kan jag säga.
 
I dag tar jag mej tid att käka frulle. Inte alls för att folk säger att det är viktigaste målet på hela dagen, utan för att jag faktiskt är hungrig. Jag käkar inte när jag vaknar, utan jag går upp och gör mej i ordning och sticker till jobbet. När jag jobbat ett tag känner jag mej hungrig och då sätter jag mej ner i lugn och ro och käkar. Jag kommer faktiskt till jobbet 15 - 20 minuter tidigare bara för att kunna få den lilla stunden när jag känner för det. På så sätt blir jag aldrig stressad och jag får käka när jag är hungrig.
Då finns bar ett problem kvar - frukost är ju faktiskt ganska äckligt.
 
Frallor är något som jag alltid har älskat av hela mitt hjärta, men det är ju aldrig speciellt nyttigt så jag försöker att stå emot. Vad jag istället har uppfunnit som ett nyttigare alternativ är egen yoghurt. Denna yoghurt gör ni superlätt själva och den är riktit god kan jag lova.

Det som behövs är turkisk yoghurt, smaksättning och nötter eller müsli.
I dett fall har jag min favorit - turkisk yoghurt, honung och valnötter.
Turkisk yoghurt är oerhört mycket bättre än vanlig frukostyoghurt. Den innehåller inte i närheten av lika mycket socker och är dessutom välidgt mycket mer mättande tack vare en tjockare konsistens och bättre näringsinnehåll. Honung är ett bättre alternativ till socker, varför vet jag inte men det är vad jag alltid hört.
Och nötter , i lagom mängd, innerhåller bra fetter. Byt ut chokladflingorna mot nötter. Müsli är också bra, så länge det inte är "god müsli". Det finns två olka typer av müsli - den som är väldigt god tack vare sin enorma mängd socker, och den som inte är riktigt lika god men som gör väldigt fina underverk med magen och kroppen i övrigt.
Gör lätt en egen müsli med lite havregryn, russin, bär, torkad frukt - you name it.
 
När jag inte kör denna kombination som jag precis nämnt, brukar jag ta turkisk yoghurt, osötad sylt och müsli. Det är också en fin blandning.  Kort sagt kan man variera lite som man vill, inget sätter gränser.

Se till att ha turkisk yoghurt som bas och nötter eller bra müsli sen kan du mixa som du vill med smaksättning. Det är väldigt mättande så man behöver inte så mycket.
 
På bilden ser ni:
 
♠ 3 tsk turkisk yoghurt
♠ 1 tsk honung
♠ 4 valnötter
 
Mix & Enjoy

Kommentarer


1. Jag gör bloglovin-byten. Skriv en kommentar med vilken siffra du blev så lägger jag till dej med. :)

2. Jag är gärna med i dagens blogg eller veckans blogg tävlingar

3. Glöm inte att man kan gästblogga hos mej och därmed sno mina gulliga läsare.

4. Fråga inte hur jag mår eller vad jag gör om du inte bryr dej tillräckligt mycket för att se att svaren i stort sett alltid är nyligen uppdaterat på bloggen.

Tack för att du tittade in och självklart ses vi väl snart igen? ;)


Skriv några söta rader snäckan:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser)

din blogg:

dina söta rader hära då:

Trackback
RSS 2.0