Varför är alla så förbaskat rädda för kalorier?

Apropå kolhydrater.. Jag har funderat ganska mycket på allt med den här vikthysterin. Tjejer som bantar ner sej som idioter för att.. ja, vad nu deras anledningar är.

Jag är själv en person som har rätt svårt att gå ner i vikt, det går lätt uppför men att ta sej ner är ett helvete. I vissa perioder har jag däremot, märkligt nog, tappat några kilon utan att anstränga mej ett dugg. På en vecka tappade jag en gång 3 kilo och jag har ingen aning om hur det gick till.
Jag åt som vanligt, jag träffade kompisar och gick väl och tränade en gång den veckan. En del alkohol blev det nog också, så allt var som vanligt.
Det har inte bara hänt en gång, utan plötsligt från ingenstans kan jag tappa massa kilon och 2 veckor senare har jag gått upp igen, utan att ha gjort något.
Det är rätt märkligt det där.

Jag blir ofta kallad tjock på internet, och jag är inte dumare än att jag fattar varför. Till en början ser jag nästan alltid tjockare ut på bild än i verkligheten.. tror jag i alla fall..
men för det andra så är jag ingen pinne, kommer aldrig att bli och kommer aldrig att sträva efter att komma i närheten.
Jag tror att detta stör människor ganska mycket. Men jag tror inte att det är anledningen att jag får lida offer för aggressionerna.
Jag kommer aldrig att fatta varför man skriver på internet att en random tjej är fet, det är alldeles för långt bort från min rymd. Men jag kommer, för resten av mitt liv, veta varför en person som jag stör folk.

Det stör folk att jag inte bantar fast jag borde, att jag säger att jag går på en diet och rycker sedan på axlarna och tar en öl. Det stör folk att jag inte blir ledsen när folk säger som dom gör och det är klart som tusan att det stör folk när jag går emot hela systemet.
Vi är definitivt en hotad art - vi som går emot allting och hittar vår egen väg.

Jag har funderat på det där med bantningshysterin och jag påstår ingenstans att tjejer som hetsbantar är svaga, även om det kanske vore ett snabbt och enkelt svar, däremot säger jag att det är helt fel att vara rädd för kalorier. Det är inte alls det det handlar om. Så många tror att om dom äter mindre kommer dom losa vikt. Klart som korvspad att dom gör, men det är ju enbart för att dom gör av med allt. Äter man sen mer går man upp i vikt igen. Det hela handlar om ett jäkla kretslop, ett system uppbygt av bland annat rutiner, där man tar in och sen ska det ut. Man får engergi och denna energi måste förbrukas. Energin som finns kvar vid dagens slut omvandlas till fett och det är därför man alltid blir avrådd ifrån att käka innan man går och lägger sej, till exempel.
Käkar jag 400 kalorier och sen sitter vid datorn en hel dag, kommer jag förbruka en del av det för att hålla mej vaken.
Någon exakt summa vill jag inte uttala mej om för jag är verkligen inget proffs, men jag vill påstå att kretslop är ett bra ord för att beskriva detta.

Käkar man 5 gånger om dagen, sägs det att man gör rätt. Folk käkar 5 gånger om dagen och sen undrar dom varför dom går upp i vikt.
Det sägs att man ska kombinera kost med träning, men ingen säger hur mycket eller på vilket sätt detta ska gå till. Det kan man heller inte, eftersom det är så himla individuellt.

Men en sak kommer jag behöva fundera över mer - varför kacklas det så mycket om dieter, hur man ska leva, hur man ska käka och träna, men inte ett jävla smack om vad man absolut fucking i helvete inte ska göra?
Är folk på riktigt såhär idiotiskt korkade, eller låtsas dom bara?


Kommentarer


1. Jag gör bloglovin-byten. Skriv en kommentar med vilken siffra du blev så lägger jag till dej med. :)

2. Jag är gärna med i dagens blogg eller veckans blogg tävlingar

3. Glöm inte att man kan gästblogga hos mej och därmed sno mina gulliga läsare.

4. Fråga inte hur jag mår eller vad jag gör om du inte bryr dej tillräckligt mycket för att se att svaren i stort sett alltid är nyligen uppdaterat på bloggen.

Tack för att du tittade in och självklart ses vi väl snart igen? ;)


Skriv några söta rader snäckan:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser)

din blogg:

dina söta rader hära då:

Trackback
RSS 2.0