Systembolaget vrider om systemet

                            

Vad är grejen med att systemet ska skaffa hemleverans? Räcker det inte med att alla mataffärer snart kommer vara helt empty?
Okej att det är bekvämt för folk att beställa hem käk på internet, där sparar man väl in några minuter vid varje köptillfälle.
Men alltså.. börjar det inte gå lite för långt nu, eller är det bara jag som är old school?

Btw.. blir det inte lättare för folk att köpa ut med ett sånt här system? Eller är jag ute och cyklar nu?
Det känns bara som att ju bekvämare allt blir desto högre blir konsumtionen. Jag vet ju själv hur det är. Vissa klädesplagg struntar man i att köpa för att man inte orkar ta sej till affären. Ibland häller man vatten i mascaran, som egentligen varit slut i över en vecka, bara för att man inte orkar köpa en ny.
Visst är det sant att jag beställer betydligt mer än vad jag egentligen tänkt från början bara för att det är så lätt att beställa från internet.. men det är ju jag.

Min tanke är alltså att folk besäller mer för att det plötsligt blev så mycket lättare. Dessutom behöver dom inte tänka på att kånka på tunga påsar, även det kan ju vara en bidragande faktor till att man handlar mindre när man är ute i fysisk butik. Och det där med att köpa ut .. alltså jag kan väl knappast vara den enda som tänker:
- Jepp nu beställer vi hem 10 flarror rött, 20 flarror vitt, 8 flarror absolut, 50 bira.. och sen säljer jag det till
15-åringar. Snacka om affärsidé. (Har känslan av att ingen skulle göra det på fysiska bolaget)
Verkar det hela snurrigt?
Ja, en aning faktisklt. Ena stunden fattar jag exakt vad jag menar, men andra stunden inser jag att det inte är någon skillnad, för att tredje stunden slå mej i huvudet och uppleva en knapp "jusste-upplevelse"
Framför allt handlar det väl om att anställda i en fysisk butik har mer koll på vem dom säljer till. Blir dom misstänksamma kan dom neka, ska dom leverera en beställning vid ett hus kan egentligen vem som helst stå vid dörren och ta emot. Jag har beställt allt men jag är minderårig så min farmor kommer över och tar emot beställningen, för att sedan ge den till mej. Klappat och klart. Det är bara ett av förmodligen många sätt som jag gissar kommer utvecklas.
Men jag antar att jag inte ska kritisera för mycket. Systembolaget har säkert någon vattentät lösning på alltihop.

Jag skulle visserligen aldrig sätta en sån plan i verket, eftersom jag stödjer åldersgränser och tycker att det är något som självklart ska följas. Med det menar jag att jag förmodligen inte skulle köpa ut till en 15- åring, det är därmed inte sagt att jag inte tackar och tar emot när någon köper ut åt mej.

Kommentarer


1. Jag gör bloglovin-byten. Skriv en kommentar med vilken siffra du blev så lägger jag till dej med. :)

2. Jag är gärna med i dagens blogg eller veckans blogg tävlingar

3. Glöm inte att man kan gästblogga hos mej och därmed sno mina gulliga läsare.

4. Fråga inte hur jag mår eller vad jag gör om du inte bryr dej tillräckligt mycket för att se att svaren i stort sett alltid är nyligen uppdaterat på bloggen.

Tack för att du tittade in och självklart ses vi väl snart igen? ;)


Skriv några söta rader snäckan:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser)

din blogg:

dina söta rader hära då:

Trackback
RSS 2.0