Vad gör det om 100 år?

När jag och brorsan käkade lunch kom vi in på något filosofiskt samtal. Min brorsa är verkligen inte korkad, tvärt om, och han har påverkat mej mycket i mitt sätt att tänka. Just nu är han i den åldern att han börjar fundera på livets mening och när man lyssnar på honom blir man nästan deppig. Det är ju så att något som människans hjärna inte är tillräckligt utvecklad för att förstå gör en deppig och sånna här saker har människan aldrig förstått.

Varför finns vi? Vad är meningen med livet? Vad händer efter döden? och så vidare.

Vi har inga svar, bara x antal spekulationer.

Det var inte många år sen jag själv satt och funderade över det där, och precis som alla andra sitter jag fortfarande utan svar. Även om man inte har svar på tankarna så påverkar det en.
Just nu tänker jag:
- Äsch vad spelar det för roll att jag inte har jobb just nu, på ett eller annat sätt löser det sej. Vad ska jag med jobb till just nu? Jag klarar mej ändå.

Jobb är naturligtvis en förutsättning för att klara sej i längden. Just nu klarar jag mej i vilket fall som helst och pensionssparing kan jag ta tag i ett år senare.

Vad min borsa menar är att oavsett vad jag gör med mitt liv har jag ändå bara slösat bort det. Det är den destruktiva synen på livets mening. Ärligt talat finns det inte en mening med livet, det finns hur många som helst och varje individ avgör sin egen.
Det är förmodligen inte det lättaste, och kanske inte heller det viktigaste.

Några av anledningarna till att jag känt mej lite nere på sista tiden är att jag befinner mej i en lite knepig situation. Jag vill skaffa jobb, behöver sertifikat på dom flesta, kunde få ett annat men sumpade min chans nu vet jag inte om jag har någon kvar. Åkte på att göra illa handen och nu kan jag inte jobba. Pengarna kommer snart vara slut och då blir mitt liv allt annat än roligt.
Samtidigt försöker jag ta upp kickboxningen igen, men vi vet inte om vi får plats i gruppen eller hur lång tid det kommer ta innan jag kan träna efter att mitt gips är borta. Dessutom vet vi inte om det kommer gå ihop med jobb. Samtidigt funderar jag på om jag ska resa bort, flytta till Norge, börja plugga och i sånna fall när... och så vidare.

Ett gäng funderingar trängs i min hjärna och det är klart att det är svårt att springa omkring och le då.

Att höra min borsas syn på allt lugnade mej lite. När jag förklarade situationen lite mer detaljerat sa han tillslut:
- Och?

Enkelt.. och?
"Oavsett vad du gör kommer det ändå bara vara slöseri."

Jag fattar vad han menar, det låter hårt.
"Alla som förnekar det och säger något annat försöker lura sej själva men vet innerst inne att det är så det är"

Det är kanske svårt att förstå vad han menar. Efter en lång diskussion fattar jag nu och ja, till viss del har han väl rätt, till viss del är det tonårsfunderingar.

                      

Tar väl en dag i taget.

Kommentarer


1. Jag gör bloglovin-byten. Skriv en kommentar med vilken siffra du blev så lägger jag till dej med. :)

2. Jag är gärna med i dagens blogg eller veckans blogg tävlingar

3. Glöm inte att man kan gästblogga hos mej och därmed sno mina gulliga läsare.

4. Fråga inte hur jag mår eller vad jag gör om du inte bryr dej tillräckligt mycket för att se att svaren i stort sett alltid är nyligen uppdaterat på bloggen.

Tack för att du tittade in och självklart ses vi väl snart igen? ;)

Postat av: Anna

Verkar lite som att vi sitter i samma situation, med jobb och så.. :)

2011-08-22 @ 23:50:23
URL: http://laceya.blogg.se/
Postat av: Anonym

jaa precis likadant, dem mejlade mig och sen fick jag det på posten..

gav dem inte ens min adress :S haha

2011-08-22 @ 23:52:08
URL: http://natalies.se
Postat av: f

hehe okej x) håller med om att det skulle va nice om man kunde önska sig det i julklapp haha ;)

2011-08-22 @ 23:59:14
URL: http://feliciaholmgren.blogg.se/

Skriv några söta rader snäckan:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser)

din blogg:

dina söta rader hära då:

Trackback
RSS 2.0