3 steg närmare att älska sej själv

Nu tänkte jag fylla på mitt projekt här med nästa del.
Klumpiga jag sa ju aldrig vad ni skulle använda era listor till så nu fortsätter vi där.

Om ni inte fattar vad jag menar nu så hittar ni inlägget i kategorin: Stuumpan hjälper dej till bättre självkänsla.

Okej så det vi ska göra den här gången är att :

1. Plocka fam våran fina lista igen, bäst för er att ni har kvar den ;P



2. Försök att hitta lösningar på dom mindre bra sakerna. Dom bra sakerna har vi för att peppa oss själva och förstå att vi faktiskt är bra på vissa saker.
Såhär vill jag att det ska låta:
- Jag är social och väldigt stark inom mej MEN jag borde nog gå ner lite vikt.
Okej det där var ju inte så farligt. Jag är bra men jag borde tänka på vissa saker. Det måste ju alla, det är inget man tar livet av sej för.

Så okej, jag borde gå ner i vikt. Hur löser man det då?
Så vill jag att ni ska försöka resonera. Förösk att hitta lösninga på problemet. Mitt viktproblem är väl inte överdrivet svårlöst. Jag löser det genom att tänka på vad jag äter och tvinga ut mej själv att springa en gång om dagen. Värre är det om man säger till sej själv att man är värdelös för att man bland annat har en ful röst.
Jag är ledsen men sånt kan man ju inte ändra på.
Lösningen för er med problem som liknar det är att hitta fler positiva egenskaper hos er själva, som då ska göra att ni fokuserar mindre på det problemet.



Nästa övning

1. Ta fram ett helt nytt papper och skriv upp dina värsta problem/ händelser som du har råkat ut för.
Alltså händelser som har lett till att du känner som du gör för dej själv, händelser som gör att du inte kan titta dej i spegeln utan att känna avsky.

Såhär ser mitt papper ut:



Skriv ditt eget papper, med händelser som trycker ner just dej

Vänd sen på pappret och nu ska du göra det här:



Ni ser kanske inte vad det står, men det gör inget jag har ändå tänkt att förklara vad jag menar.
Det ni ska gör nu är att vända alla negativa saker till positiva. Gör som jag, se ALLT som livserfarenheter.

Ett exempel kan vara att man kanske har levt tillsammans med en kille som regelbundet misshandlar en. Först kanske man står ut i några år och sen lyckas man fly. Jag vet att många tjejer varje dag går igenom det här utan att våga vända sej någonstans.
När man väl har flytt sen, eller på något annat sätt lyckats ta sej ur det, och den vill glömma allt. Det är då man ska vända sej hit.
Gud vad modig du har varit, du är så oerhört stark du sm har tagit dej igenom det här. Inte ens en kille som är både större och starkare än dej har lyckats bräcka dej. Du skulle kunna gå exakt hur långt som helst. Go girl!

Tänk så. Jag vet att det är svårt, jag har övat i flera år nu. Men försök att se allt som erfarenheter. Se det som att det har varit en jobbig tid, du är glad att du har tagit dej ur, men trots allt kommer du bära på det resten av livet. Mina 3 år av mobbing eller min abort kommer alltid att finnas där.
Visst fäller jag tårar för barnet jag mördade och visst får jag fortfarande ångest, men jag tackar för erfarenheterna det har gett mej. Tack vare att det som har hänt har hänt har jag blivit jag. Nu vet jag hur stark jag är och hur mycket jag klarar av.

Du är precis lika stark, du måste bara erkänna det för dej själv! Du har bara så förbaskat svårt att erkänna hur bra du egentligen är, så du föredrar att kasta skit på dej själv. Det är inge bra! inge bra alls. Följ mina tips så kommer du få se själv =)

Kramar

Kommentarer


1. Jag gör bloglovin-byten. Skriv en kommentar med vilken siffra du blev så lägger jag till dej med. :)

2. Jag är gärna med i dagens blogg eller veckans blogg tävlingar

3. Glöm inte att man kan gästblogga hos mej och därmed sno mina gulliga läsare.

4. Fråga inte hur jag mår eller vad jag gör om du inte bryr dej tillräckligt mycket för att se att svaren i stort sett alltid är nyligen uppdaterat på bloggen.

Tack för att du tittade in och självklart ses vi väl snart igen? ;)


Skriv några söta rader snäckan:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser)

din blogg:

dina söta rader hära då:

Trackback
RSS 2.0