Dag 3- 28/12


 

                                        
Dag 3

 



På söndagsmorgonen fick Carre i alla fall sova ut. Hade vi varit kvar på landet hos Kiur hade han nog varit och jobbat hela morgonen men istället fick han ligga kvar och sova ett tag.
Sen gick vi upp och åt frukost och eftersom det var sista dagen innan Merilin och Ergo, Meilis barn, skulle komma tillbaka tyckte Carre att vi skulle psendera lite tid tillsammans bara vi två.
Det hade jag inget emot.
Så vi åkte in till Tartu, lite mer in i centrum och mer in i staden.
Där visade Carre mej runt.
Jag fick stå på plattan som är placerad precis i mitten av Tartu. Han berättade om statyn som stod mitt på det torget. Mitt på torget fanns också en gran där alla barn hände upp brev och leksaker, tror att det var önskningar till tomten eller något. Minns inte riktgit. Vi gick också till "pussberget", dit alla går när det har gift sej. Carre visade hur man skulle gå.
Först skulle man gå över en liten bro, ni vet en sån där böjd, som ser ut som ett "C". Precis i mitten av bron ska man stanna och pussa varandra på kinden. Sen fortsätter man upp för en trappa. Där är det meningen att killen ska bära tjejen upp för hela trappan. Tillslut kommer man upp till en liten utkiksplats där det finns ågra små bänkar och ett räcke, det är i princip allt som finns där. Det romantiska med det är att där sätter alla par fast ett hänglås. Det symboliserar såklart äktenskapet. Efter att låset sitter fast kommer kyssen och sen slänger man nyckeln i floden som rinner genom Tartu, minns inte vad den heter men Carre berättade att det är en av Sveriges längsta typ. Visste ni förresten att Tartus högskola: "Tartu Ülikool" är grundad av en svensk kung? Gustav Adolf eller något sånt shit.
Efter en rätt lång och kall guidad tur av Carre gick vi in på något ställe och käkade soppa. Selianka, det är en rysk soppa. Enligt Carre och förmodligen flera andra estländare är det det enda bra ryssar har gjort. Jag vet inte om det är det enda som dom har gjort bra , men soppan gjorde dom i alla fall bra.


Efter att vi ätit gick vi till Tasku, Tartus ena shoppingcenter. Jag gjorde några fynd och sen åkte vi hem till Carres mormor.

Hon hade gjort middag åt oss det var bara att äta mer, trots att jag inte var specillet hungrig. När Carre drog upp hur otroligt torra händer jag har, speciellt på vintern, tog hon fram en burk med honung och började smörja in mej. Sen sa hon att hon egentligen ville dra in mej i bastun och smörja in hela min kropp men det vågade jag inte riskera för min tatuering.
Efter det fick jag med mej en jävla massa plasthandskar hem. Dom kommer nog gå åt . =P




















































































Kommentarer


1. Jag gör bloglovin-byten. Skriv en kommentar med vilken siffra du blev så lägger jag till dej med. :)

2. Jag är gärna med i dagens blogg eller veckans blogg tävlingar

3. Glöm inte att man kan gästblogga hos mej och därmed sno mina gulliga läsare.

4. Fråga inte hur jag mår eller vad jag gör om du inte bryr dej tillräckligt mycket för att se att svaren i stort sett alltid är nyligen uppdaterat på bloggen.

Tack för att du tittade in och självklart ses vi väl snart igen? ;)


Skriv några söta rader snäckan:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser)

din blogg:

dina söta rader hära då:

Trackback
RSS 2.0